Tovig

En månad kvar till våren!

Publicerad 2014-02-02 09:59:20 i Allmänt,

Nu har jag skrivit min andra tenta för i år, i Försöksdjursmedicin. Eller tenta och tenta, det kändes väl snarare som ett förhör med 32 multiple choice-frågor. Alltså frågor med 4 svarsalternativ. Jag fick lite mellanstadievibbar, och än mer på eftermiddagen då vi i grupper skulle presentera en poster som vi gjort om olika ämnen. Nostalgi!
 
Jag har fått reda på att jag klarat Livsmedelssäkerheten, vilket var trevligt! Om än den var tråkig i omgångar, så var det en rätt nyttig kurs, och faktiskt rätt allmänbildande. Det är sådant som man borde göra kurser om för allmänheten, för att minska fall av matförgiftningar och informera lite om förvaring av olika livsmedel. Och kanske framför allt; berätta om allt som finns i dagens livsmedel och förpackningar...
 
Bryta har haft sin första brunst (!?) och var upp till öronen förälskad i stallets senaste tillskott, fullblodsaraben. Det är tur att Bryta inte får bestämma partner... Underliga korsningar, nej tack!
Jag tyckte först att det var väldigt underligt att hon började brunsta så tidigt, och hann igenom flera teorier om äggstockscystor och hormonella rubbningar innan brunsten avslutades. När den väl var slut så var det ordenligt, inga fler närmanden från hagkompisar accepterades, och lite av oron släppte.
I dagsläget är jag ganska tacksam för nu hinner hon ju brunsta några gånger innan det blir dags för betäckning/inseminering (såsom det ska vara enligt skolboken), plus att jag kommer ha någorlunda koll på var i cykeln hon ligger efter Kenya-resan. Då är det bara att hålla tummarna för att seminstationerna öppnar tidigt. Tidigare år har jag hört datum som 15 och 25 april, jag får kolla upp hur det är här omkring. Och så måste jag ju faktiskt bestämma mig för en hingst också... ;)
 
Jag fick i januari upp mina förhoppningar om en riktig vinter, om än med en väldigt klen mängd snö. Men vi hade ju snö! Och riktiga minusgrader! Nu verkar det dock vända, till veckan skulle det bli plusgrader... Och regn, antar jag. Vem vill ha sånt?! Mina planer för Brytas träning ligger nästan på hyllan som det ser ut nu, och jag själv måste nog införskaffa sådana där dubbar man kan knäppa fast på skorna om jag ska kunna gå utanför huset... Blä!
Kenya-resan känns som ett väldigt strategiskt drag i dagsläget, förhoppningsvis slipper jag den trista delen av våren! ;)

Kommentarer

Postat av: Magdatjo

Publicerad 2014-02-08 09:11:56

Nu är du väl ändå petig med Brytans dejter? Du kan ju skapa en ny ras! En "Kallrab", låter inte det som en framtidsras? ;)

Postat av: Magdatjo

Publicerad 2014-04-05 09:11:01

Men Tove! Så länge i Afrika, så många bilder tagna, och än så länge INGEN uppdatering på bloggen!? Skärpning! ;)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Tove

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela